Een perfecte bedrijfsfilm in 5 heldere stappen


Een bedrijfsfilm is één van de krachtigste marketingmiddelen. Je kunt er in korte tijd veel informatie mee overbrengen, je kunt de sfeer van je bedrijf laten zien én bedrijfsvideo’s zijn ook nog hartstikke deelbaar op het web. In dit blog geven we je een handig stappenplan waarmee jij je eigen bedrijfsfilm kan maken, zodat ook jouw onderneming op een eenvoudige manier een extra boost krijgt!

1. Maak een plan

Een sterke bedrijfsfilm begint bij een duidelijk plan. In de allereerste stap moet je daarom beslissen wat het doel van je video is en wie de beoogde doelgroep is. Wil je bijvoorbeeld je publiek informeren over wat je bedrijf doet of wil je een hogere omzet genereren? En richt je bedrijf zich hierbij op bijvoorbeeld jongeren, ouderen, etc? Wanneer de stijl van je video niet aansluit op de behoeftes van je publiek, zal de film juist het tegenovergestelde effect hebben. Een hogere omzet kan je in dat geval dus wel vergeten.

2. Schrijf het script

In een script wordt puntsgewijs beschreven hoe de video is opgebouwd. Hiervoor bedenk je een aantal vragen die je doelstelling ondersteunen. Als je alle vragen in je video beantwoord hebt, zal het beoogde doel moeten overkomen. Voorbeelden van vragen die beantwoord kunnen worden zijn: wat zijn onze producten of services? Hoe werken deze producten of diensten? En waarom moet er voor ons bedrijf gekozen worden?

3. Beschrijf de shotlist

Het schrijven van de shotlist is het vervolg op je script. In je shotlist beschrijf je super gedetailleerd wanneer je welke beelden draait en wat er op die beelden overgebracht moet worden. Hierbij kun je denken aan een beginshot waarop de straten van Amsterdam worden gefilmd. Bij een animatiefilm is een sfeershot minder aan de orde en zou je direct met je dienst of product kunnen beginnen.

4. Videoproductie

Als de shotlist klaar en goedgekeurd is, kan de videoproductie beginnen! In deze stap worden de puntjes op de i gezet: er wordt een goede filmlocatie gevonden, eventuele figuranten worden gecast en andere benodigdheden zoals kleren worden verzameld. Belangrijk bij deze toch al stressvolle stap is een draaiboek. Hierin staat beschreven wat er zowel als voorbereiding als tijdens de opnames moet gebeuren.

5. Monteer je video

Wanneer de opnames zijn afgerond rest er nog één ding: het monteren van je video. In deze laatste stap worden de beelden gekozen die het best bij de eerder opgestelde doelstelling en doelgroep passen. Op deze manier kan de video nog beter afgestemd worden op je doelgroep en boodschap. Zodra de montage is afgerond is er als het goed is een perfecte bedrijfsfilm geproduceerd!

Een bedrijfsfilm maakt jouw onderneming. Wil jij er zeker van zijn dat je een goede video in handen hebt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, want we helpen je graag met een bedrijfsfilm op maat!